marjakaitaniemi.fi
vasemmisto.fi -sivustolle
vasemmisto logo
11.04.2021

Päästöt, energia ja sähkö: miten ilmasto pelastetaan?

Olen työskennellyt ilmasto- ja energiapolitiikan parissa laskutavasta riippuen vähän yli tai alle 15 vuotta. En pysty kuvittelemaan, millä alalla olisi tällä hetkellä kiinnostavampaa olla töissä. Ilmastonmuutos on aikamme isoin kriisi, ja saan palkkaa siitä, että omalta pieneltä osaltani ratkon kriisiä.

Ilmastokriisi on valtava kokonaisuus, ja keskustelu siitä on välillä sekavaa. Esimerkiksi päästöjen, energian ja sähkön suhde ei tunnu aina olevan kovin selvä. Aika ajoin näkee vaadittavan ”kulutuksen vähentämistä” yleisluontoisena keinona pelastaa ilmasto. On kuitenkin hyvä selventää, minkä kulutuksesta puhutaan. Ilmastopäästöjen vähentäminen merkitsee nimittäin sähkönkulutuksen lisääntymistä. Mitä järkeä tässä on? Eikö energiankulutusta juuri pitäisi vähentää ilmastonmuutoksen takia?

Tässä on kyse päästöjen, energian kokonaiskulutuksen ja sähkön erosta. Sähkön tuotannossa päästöjen vähentäminen on todella helppoa muihin sektoreihin verrattuna. Viime vuonna jo Suomessa tuotetusta sähköstä 85 prosenttia oli ’hiilidioksidivapaata’ eli tuotettiin jollain muulla kuin öljyllä, kivihiilellä, maakaasulla tai turpeella. (Sähköntuotannon elinkaaren näkökulmasta tuo hiilidioksidivapaus ei tietenkään ole ihan noin yksinkertaista, mutta se on varmaan oman postauksensa aihe.)

Muilla sektoreilla tilanne on paljon hankalampi. Kaukolämpö tuotetaan Helsingissä edelleen noin 90-prosenttisesti fossiilisilla polttoaineilla. Helsingin henkilöliikenteestä noin 30 prosenttia on viime vuosina kuljettu henkilöautoilla, joiden käyttövoima taas on lähes sataprosenttisesti fossiilinen öljy. Myöskään teollisuudessa ja maataloudessa päästötilanne ei näytä hyvältä.

Kun pohditaan sitä, miten lämmityksen, liikenteen tai teollisuuden päästöt saadaan laskuun, päädytään usein sähköön. Lämpöä voidaan tuottaa ilmastoystävällisesti erilaisilla lämpöpumppuratkaisuilla, mukaan lukien teollisen mittaluokan lämpöpumput kaukolämmön tuotannossa. Liikenteen päästöjä voidaan vähentää sähköpolkupyörien ja -autojen sekä sähköllä toimivan julkisen liikenteen avulla.

Myös teollisuuden prosesseissa sähkön avulla on mahdollista päästä eroon fossiilisista. Esimerkiksi Raahen terästehtaalla voidaan SSAB:n suunnitelmien mukaan luopua koksin (eli hiilen) käytöstä uudenlaisen pelkistysprosessin ansiosta. Tämä merkitsisi tehtaan sähkönkulutuksen kasvua jopa kymmenkertaiseksi.

Päästöjen vähentämisessä olennaista onkin fossiilisten polttoaineiden käytön vähentäminen. Eli kun puhutaan vaikkapa siitä, miten Helsinki saadaan hiilineutraaliksi 2035 mennessä, on keskityttävä lämmitykseen ja liikenteeseen. Ja ilmaston kannalta on tärkeää, että puhumme mahdollisimman konkreettisista tavoista vähentää päästöjä.

(On myös hyvä muistaa, että vaikka sähkönkulutus kasvaa, energiatehokkuus usein paranee sähköistymisen myötä. Esimerkiksi autoissa sähkömoottori on hyötysuhteeltaan paljon parempi kuin polttomoottori, eli energiaa menee sähköautossa vähemmän hukkaan.)

Takaisin etusivulle

Uusimmat blogikirjoitukset

17.06.2021

Varavaltuutettu Kaitaniemi kiittää

14.06.2021

Helsingin luonto tarvitsee suojelijoita

07.06.2021

Helsingin on tehtävä itselleen selväksi, mikä on Helenin omistuksen tavoite